Het boek op de markt brengen is misschien simpeler dan gedacht. Alleen het boek dan inderdaad ook nog verkopen, dat kan nog weleens lastig worden. Eigenlijk kan iedereen een boek uitbrengen, bijvoorbeeld bij een selfpublishingplatform. Als het je meer gaat om het schrijven en uitbrengen van het boek dan om de eventuele verkoop is dat een prima optie. Wil je wel graag dat je boek door een groot publiek wordt gelezen, dan is een selfpublishingplatform nog steeds een prima optie, maar dan moet je er ook wel zelf meer voor doen.
Alles zelf doen of laten doen
Wat dat aangaat heb je een ruime keuze als je een boek gaat publiceren. Je kunt bijvoorbeeld alles zelf doen tot aan het andere uiterste: alles laten doen. Bij het uitgeven van een boek gaat het namelijk om veel meer dan alleen het schrijven van het boek, het omvat het hele proces van een manuscript tot aan de marketing en verkoop van het boek. Hoe je dit precies gaat aanpakken, hangt af van de wijze waarop je het boek gaat publiceren.
Een bekende uitgeverij
Veel auteurs hebben het ideaalbeeld van de bekende uitgever die je boek uit gaat geven. Het liefst krijg je dan alvast een voorschot op de verkoop van het boek en natuurlijk ga je ervan uit dat deze uitgever alles voor je regelt en betaalt. Waaronder de redactie, correctie, de vormgeving en uiteindelijk de promotie en de verkoop. Als dit inderdaad allemaal door de uitgever wordt gedekt, zullen ze er ook alles aan doen om jouw boek zo goed mogelijk te verkopen. Helaas liggen deze kansen niet voor het oprapen als je bijvoorbeeld geen J.K. Rowling heet. Uitgevers krijgen namelijk dagelijks zoveel manuscripten aangeboden dat de kans een stuk lager ligt om opgenomen te worden in hun titellijst, maar toch gingen veel bekende schrijvers je al voor.
Geduld hebben
Daarnaast zitten er ook soms nog een aantal minpunten aan als je er wel doorheen komt. Het duurt vaak een enorme tijd eer dat je eindelijk te horen krijgt of je boek geselecteerd is en soms ook eer alle andere stappen zijn doorlopen. Ook kan het bijvoorbeeld zijn dat je zelf weinig tot geen zeggenschap hebt over de cover, bepaalde wijzigingen of de boekpresentatie. Het is wel zo dat zij vaak wel de vakkennis in huis hebben waardoor zij beslissingen zullen nemen ten behoeve van het vergroten van de omzet van het boek.