Een lookbook is een boek waarin een merk de collectie met foto’s van hun assortiment laat zien aan het publiek. Vooral vroeger werden lookbooks veel gebruikt om de producten van een merk een echte ervaring te laten zijn voor de lezer en kijker. De fotografie die wordt gebruikt in een lookbook heeft als functie om het publiek een interactie te laten vormen met de producten. Door deze interactie krijgt het publiek een emotionele connectie met de producten die worden aangeboden.
Het voordeel van een lookbook is dat met behulp van mooie foto’s, plaatjes en illustraties ook een verhaal verteld kan worden waardoor de kijker nog meer een band kan krijgen met het aangeboden product.
Inspireren van het publiek
Modeontwerpers en stylisten gebruiken vaak lookbooks om hun collectie te tonen en hiermee het publiek te inspireren. Hoewel lookbooks vooral werden gebruikt voordat het internet breed toegankelijk was, wordt deze manier van publiciteit nog steeds veel gebruikt en kan het een positief effect hebben op het imago van een merk. Het merk kan met een lookbook een toon neerzetten voor de producten die worden aangeboden.
Thema’s en narratives
Met een lookbook kan er een thema gecreëerd worden over mode en kan een verhaal neergezet worden met foto’s over personages die in het dagelijkse leven hun allermooiste mom jeans of hun zomerse jurken uit de kast trekken. Dit zorgt ervoor dat het publiek de illustraties kunnen doortrekken naar hun eigen leven en interesse krijgen in die mom jeans of de zomerse jurk. Hiermee laat het merk eigenlijk zien met behulp van verhalen en foto’s hoe je de mode dient te dragen.
Het merk onderscheiden
Met een lookbook wordt een unieke ervaring neergezet van een brand. Doordat er een gehele toon en indruk wordt neergezet met behulp van een verhaal en illustraties, kan een merk zich onderscheiden door de emotionele connectie die het publiek vormt met de producten. Kwaliteitsfoto’s en een indrukwekkend bijbehorend verhaal kan ervoor zorgen dat het publiek de content deelt op social media, waardoor “buzz” ontstaat en het merk meer aanzien krijgt.