Houd je een blog bij op jouw website of schrijf je regelmatig columns of artikelen die je vervolgens online publiceert? Neem dan zeker dit artikel even door, waarin je kunt lezen hoe je jouw blog, website of social media kanaal nog professioneler en succesvoller kunt maken.
Contentstrategie
Het hebben van een sterke strategie rondom het publiceren van content is van groot belang wanneer je jezelf serieus bezighoudt met schrijven, bloggen of eender welke manier waarop je informatie publiceert. Zelfs elke zichzelf respecterende influencer op Instagram of YouTube heeft vroeg of laat een bepaalde strategie voor ogen met behulp waarvan hij of zij content online zet. Met zo’n strategie bepaal je vooraf de koers die je gaat volgen door vast te stellen wie tot jouw doelgroep behoren, van welke kanalen je gebruik gaat maken en hoe vaak je content gaat publiceren. Zonder contentstrategie schiet je in feite met losse flodders en wordt het heel erg lastig om een bepaald doel te bereiken.
Inplannen van content
Door vooraf content in te plannen creëer je overzicht en kun je doelgericht te werk gaan zodat jouw marketingstrategie ook daadwerkelijk vruchten zal afwerpen. Het is hierbij aan te raden jouw verschillende online mediakanalen met elkaar te synchroniseren. Met een CRM-systeem is dit vrij eenvoudig te verwezenlijken. Je kunt namelijk dankbaar gebruik maken van het leermechanisme dat in een CRM systeem zit ingebouwd. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen wanneer jouw doelgroep online en actief is. Vanuit deze wetenschap is het verstandig om jouw content te plaatsen op die specifieke momenten van de dag of week. In de agenda van het CRM-systeem kun je precies inplannen wanneer je welke artikelen, blog posts, filmpjes, afbeeldingen, aanbiedingen of acties online moet gaan publiceren om zoveel mogelijk engagement uit jouw publicaties te halen.
Het ene kanaal is het andere niet
Elk online kanaal is anders, dus onthoud altijd goed dat waar de ene strategie geweldig werkt en veel engagement genereert, het op een ander online kanaal juist averechts kan werken. Heb je bijvoorbeeld enorm veel werk gestoken in een video waarbij het geluid essentieel is voor de boodschap die je wilt overbrengen? Besef dan dat op een kanaal als Facebook zo’n 85% van de bekeken video’s wordt afgespeeld zonder geluid.