Natuurlijk kan niet iedere boekenwinkel alle boeken in de winkelcollectie aanbieden. Per jaar komen er meestal meer dan 17.000 nieuwe titels bij. Dan zijn er nog de bestaande boeken die nog steeds hun aftrek vinden en in de winkel aanwezig moeten zijn. Er zijn maar weinig boekenwinkels die ruimte hebben voor een dergelijk groot aanbod. Per jaar krijgt een uitgeverij zo’n 800 manuscripten toegestuurd. Het is maar goed dat al die manuscripten niet allemaal de boekenwinkel halen anders zou het aantal nog hoger liggen. Het is dus niet vanzelfsprekend dat je boek in de boekenwinkel komt te liggen.
De promotie van het boek
Dat neemt niet weg dat via de boekwinkel wel bijna ieder boek te bestellen is. Bijvoorbeeld via de webpagina van de boekenwinkel of je plaatst de bestelling in de winkel waarna je het boek later alsnog in de winkel kunt ophalen. Om een boek standaard in de schappen van de boekwinkel te krijgen, moet de uitgever ze eerst aan de boekhandel verkopen. Dit is meestal de taak van de vertegenwoordiger van de uitgeverij. Die gaan op pad om boeken te promoten. Ook geeft een uitgeverij meestal drie keer per jaar een aanbiedingsbrochure uit: in het voorjaar, in de zomer en in het najaar. In januari, mei en september zijn er ook nog boekenbeurzen waar de inkopers van boeken hun licht opsteken betreffende het nieuwe aanbod. Om een boek te kunnen bestellen moet het boek wel aangemeld zijn bij het CB, het Centraal Boekhuis verzorgt namelijk de opslag en distributie.